GELİNCİK – İdare Eden, Yerli Bir Film | Film İncelemesi

Gelincik, Kasım 2020’de 8. Boğaziçi Film Festivali’nde Ulusal Uzun Metraj Kategorisinde yarıştı. Katıldığı 57. Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde “En İyi Erkek Oyuncu Ödülü” kazandı. Filmin başrollerinde; Ahmet Mümtaz Taylan, Kaan Yıldırım ve Hande Doğandemir gibi isimler var. Gelincik, 2020’de çıktı ama pandemiden dolayı izlenemedi. Yapım, 2021’de Netflix’e satılınca Gelincik, Netflix’in top 10 listesinde bir hafta kadar yerini korudu.

GELİNCİK: Basit ve Değişik Bir Yerli Yapım

Kaan Yıldırım / Ayhan

Film, Türkiye’nin siyasi anlamda en karanlık dönemlerinden birinde geçmekte. Birçok faili meçhul cinayetin işlendiği, 90’lı yıllarda geçen, dönemdir. Bir polis olan Ayhan, sözde ülkenin “saadeti” için suç işler. Geçmişte işlediği suçlar başına bela olmuştur. Ayhan ve Karadayı arasında ilginç bir etkileşim gelişmeye başlar.

Ayhan, sayısız kişiyi soğukkanlılıkla infaz etmiştir. Görevdeyken işlemiş olduğu suçlardan dolayı birilerinin peşine düşeceği korkusuyla yaşar. Ayhan, sürekli doğru yaptığı düşüncesine tutunmaya çalışır. Karadayı, ona kendi yaşadıklarıyla ya da çıktığı avlarla bir şeyleri anımsatmaya, gerçekleri göstermeye çalışır. Hande Doğandemir’in hayat verdiği karakter Sevim, bu olaylardan etkilenen bir karakter olarak karşımıza çıkar.

Yerli Yapımın İyi Hikayesi – Gelincik Film İncelemesi (SPOİLER)

Ahmet Mümtaz Taylan / Karadayı

Öncelikle senaryodan başlamak istiyorum. Senaryonun başarılı olması, şiddetin başrolde olduğu dünyada kadınların oynadığı kilit rolü zekice öne çıkarabilmesi. Gelincik filmi, oturup izlendiğinde her şey çok basit ve düz gelebilir. Fakat bu düzeyde ilerliyor gibi yapması gayet hoş olmuş. Filmin basit ilerlediğini sanıyoruz, oysaki film içinde parçaları -ne kadar kolay bulsak da- biz tamamlıyoruz. Sinema dili olarak etkileyici bir yapım olduğunu söyleyebilirim. Gelincik, sanki karakterlerin içindeki karanlığı yansıtırcasına çekilmiş. Filmin görüntüleri, mum ışığında ya da ocağın alevlerinde çekilmiş gibiydi. (Umarım güzel tasvir etmişimdir.) Bu yüzden görüntü yönetmeni olan Tufan Kılınç‘ın karanlığı iyi kullandığını düşünüyorum.

Gelinciğin müzikleri, bence sahnelere göre oldukça iyi ve profesyonelce ayarlanmış. Ayrıca sürekli gizem ve gerilimin sürmesi filme güzel bir heyecan katıyor. Tam da bu noktalarda müziklerin kullanımı şahane. Ayhan ve Karadayı karakterlerinin diyalogları çok yerinde. Aslında gizemli noktalar dediğimiz kısımlara bu diyalogları da örnek gösterebiliriz. Diyalogların bazıları, özellikle Karadayı’nın replikleri filmin gidişatında işe yarayan yapboz parçaları. Oyunculuk anlamında ikilinin uyumunu beğendiğimi söyleyebilirim. Hande Doğandemir ve diğer oyuncular çok fazla gözükmüyor. Bu yüzden onları oyunculuk üzerinden eleştirmem pek doğru olmaz.

Biz aslında seyirci olarak Ayhan’ın zihnindeki birtakım olayları, düşünceleri izliyoruz. Bunun yanında filmin hikayesi ağır işliyor, onu baştan söyleyeyim. Yavaş tempo ile ilerleyen filmlerden hoşlanmıyorsanız ve sıkılıyorsanız büyük ihtimalle bu film size göre değil. Kısacası bu yerli yapım, beni idare etti. Ayrıca Netflix’e gelmesi de güzel olmuş.

Yönetmen / Orçun Benli

Bu filmin yönetmeninden hiç bahsetmedik. Bu filmin yönetmeni, Bu Son Olsun, Hep Yek 2, gibi filmlerden tanınan Orçun Benli. Açıkçası Gelincik filmini izledikten sonra Orçun Benli’nin bu çizgide ilerlemesi gerektiğini düşündüm ve düşünüyorum. En azından bana göre yerli yapımlar bu tarzda ve bu kalitede olsa ben tamamım. En son bana, “Güzelliğin Portresi” adlı filmimiz, yerli yapımlardan oldukça farklı gelmişti. Neyse, nice böyle yapımlara diyelim.

Gelincik | Fragman

Talha Demir
daha çok seyretse de hem okuyor, hem dinliyor.