Nintendo’nun Japon Mafyasıyla İlişkisi

Nintendo her zaman insanların bugün bildiği aile dostu video oyun şirketi değildi. Yakuza ile sisler ardında saklanan bir geçmişi de var şirketin. Bu geçmişi anlatmaya başlamadan evvel şu notları da düşmek isterim; bu metin aslında Geçen Gene Geek’iz kanalı bünyesinde yayınlanmış bir videodan alınmıştır. Bu metini seslendirilmiş ve kurgulanmış olarak tüketmek isterseniz videoyu da izleyebilir, daha fazlası için de takip edebilirsiniz.

Nintendo, 1970’lerde video oyun pazarına ilk girdiği andan beri aile dostu imajını korudu. Ancak, her zaman bu kadar temiz olmamışlardı. Şirket, hayatının başlarında, Yakuza ile diz dizeydi. Nintendo, video oyun sektörüne girmeden yıllar önce Yakuza ile bağlarını koparmış olsa da, suç örgütü şirketin bugünkü yüzünün esas sorumlularından birisidir.

Big N, video oyun endüstrisine atılmadan önce çeşitli işlerle uğraşıyordu. Nintendo aslında 1889’da bir kart üreticisi olarak hayatına başladı. Hükümet, Japonya’nın dört bir yanına dağılmış birçok kumarhanenin etrafında dönen suç artışından dolayı kumar oynamayı yasakladıktan sonra, Nintendo geleneksel oyun kartları yerine hanafuda kartları yapmaya başlamıştı.

Hanafuda kartları, üzerlerinde numara olmadığı için yasaklanmadı, bu da onları kumarbazlar için pek de cazip kılmıyordu. Ancak, Yakuza ve diğer suç örgütlerinin renkli kartları içeren yeni bir kumar biçimi icat etmesi uzun sürmedi. Yeni oyuna kartların adını verdiler ve hanafuda kartlarını kumar çeteleriyle ilişkilendirdiler.

Hanafuda kartı nedir, merak edenlere

Hanafuda yeraltı dünyasına yayıldığında, birçok üretici imajlarını korumak umuduyla kartları üretmeyi bıraktı. Rakiplerinin çoğunun aksine Nintendo, üreticisi gitgide endüstriyi bir fırsat olarak gördü ve odağını hanafuda kartlarına kaydırdı. Nintendo hızla Japonya’nın en önde gelen hanafuda kart üreticisi oldu ve Yakuza’da en büyük müşterisiydi.

Nintendo, 20. Yüzyılın ortalarında çılgınca başarılı hale geldi ve diğer şirketlerin alanlarına da girmeye yetecek kadar para kazandı. Sonunda hanafuda işini geride bırakacak ve 1960’larda çeşitli başka işler deneyeceklerdi. Şirket, pirinç üretiminden taksi hizmeti vermeye kadar çeşitli sektörlerde iplik tutturmaya çalıştı. Yakuza şirketten uzaklaşmıştı bu dönemde. Ta ki, şirket 60’ların ortalarında aşk oteli işine girene kadar Nintendo’dan uzak kaldı. Organize suç sendikası gelişen bir seks endüstrisi işletiyordu ve Nintendo’nun kârından da bir parça istiyordu.

Yakuza, Nintendo ile bir anlaşma yapmak istedi ve fahişelerin şirketin yeni satın aldığı otelleri kullanmasını talep etti. Nintendo’nun pek de bir seçeneği yoktu ve Yakuza’nın tatsız işlerine göz yumdu. Yakuza üyeleri aşk otellerini gizlenmek için kullanıp, içeride kumar oynatmaya başladığındaysa durum kontrol edilemez bir hal aldı. Çeteler Nintendo’nun aşk otelleri zincirine iş getirmesine rağmen (ki bu, Nintendo’nun istediği iş olmasa da), Big N 1960’ların sonunda endüstriyi ve Yakuza’yı tamamen arkasında bırakmaya niyetlendi.

Aşk oteli endüstrisini bıraktıktan kısa bir süre sonra, Nintendo bu sefer de dikkatini oyuncak üretimine odaklamaya karar verdi. Şirket, oyuncak endüstrisinde büyük bir başarı yakaladı ve sonunda oyuncaklardan video oyunlarına da geçiş yaptılar. Bu da geçmişine rağmen, birinci sınıf bir aile dostu video oyunu yayıncısı olarak kendilerine yeni bir itibar inşa etme olanağı sağladı.

Berkay Sert
İTÜ'de tam zamanlı gemi inşaa öğrencisi (sanırım uzun bir süre daha hem de) ve yarı zamanlı da bir geek.